nwindows7

Windows Virtual PC: Sanal Makina Oluşturmak ve VHD Dosyalarını Kullanmak

Bu yazıda size Microsoft'un sunduğu Windows Virtual PC yazılımını kullanarak Windows 7 içinde nasıl sanal işletim sistemleri kurabileceğinizi veya internetten indirdiğiniz .vhd dosyasını nasıl Windows Virtual PC kullanarak çalıştıracağınız anlatacağım...Daha evvel yazdığım ve çoğunuzun duyduğu Windows 7 XP modu da aynı matıkla çalışır.
Bu konuda uzmanlaşmış 3 parti yazılımlar olan VMware Workstation ve Oracle VM VirtualBox çok daha geniş seçenekler ve farklı işletim sistemleri kurma imakanı verselerde bu yazılımlar karşısında  Windows Virtual PC'nin en büyük (Belki de tek) üstünlüğü sanal makineye kurulan yazılımları sanal makineyi başlatmadan kullanma şansı vermesidir.
Makalenin sonunda sanal işletim sistemleri ve sanal diskler hakkında geniş bir bilgilendirme mevcut...



Gereklilikler/Zorunluluklar;


  • Intel® Virtualization Technology veya  AMD Virtualization özeliklerine sahip, enaz 1 Ghz saat hızında, 32 veya 64 Bit  işlemci.
  • 2 GB Ram.
  • Kuracağınız misafir işletim sistemine göre değişmekle birlikte ortalama 15 GB boş disk alanı.
  • Misafir işletim sistemi olarak sadece Windows XP 32 Bit, Windows Vista 32 Bit ve Windows 7 32 Bit kurabilirsiniz.




    1- Eğer henüz kurmadıysanız Windows Virtual PC yazılımına ihtiyacınız var. Bunun için;


    a-) Eğer Windows 7 Enterprise, Windows 7 Professional veya Windows 7 Ultimate kullanıyorsanız direk işletim sisteminizi ve mimarinizi seçin ve burada anlattığım şekilde (1., 2. ve 6. adımlar) sadece Windows Virtual PC'yi indirin ve kurun.


    b-) Eğer işletim sisteminiz daha düşük bir sürüm ise önce bu sayfadaki, işletim sistemi seçim menüsünün üzerindeki bağlantıya tıklayın. (Alttaki resim) Daha sonra işletim sisteminizi ve mimarinizi seçin ve burada anlattığım şekilde (2. ve 6. adımlar) Windows Virtual PC'yi indirin ve kurun.






    2- Başlat Menüsü arama satırına vpcwizard.exe yazıp Enter'a basın veya Başlat Menüsü/Tüm Programlar yolunu kullanarak Windows Virtual PC'yi çalıştırın.





    3-  Bir Windows Gezgini penceresi açıldığını göreceksiniz. Yukarıdaki Sanal makine oluştur butonuna tıklayın.





    4- Sanal makinenize dilediğiniz bir isim verin ve isterseniz makinanın oluşturulacağı lokasyonu değiştirin. (Varsayılan lokasyon C:\Kullanıcılar\(Kullanıcı adı)\AppData\Local\Microsoft\Windows Virtual PC\Virtual Machines lokasyonudur)





    5- Sanal işletim sisteminin kullanabileceği en fazla ram miktarını belirleyin. (Windows XP için 512 yeterli iken Windows Vista ve 7 için enaz 1024 MB ram ayırmanızı öneririm) Ayrıca sanal makina ile internete bağlanmak istiyorsanız Bilgisayar ağ bağlantılarını kullan seçeneğinin işaretli olduğundan emin olun.






    6- Varsayılan olarak, Dinamik olarak genişletilen sanal sabit disk oluştur seçeneğinin seçili olduğunu göreceksiniz. Eğer ilk defa kullanıyorsanız veya yeni bir misafir işletim sistemi yükleyecekseniz bu seçeneği seçin ve Oluştur dedikten sonra  9. adıma atlayın.






    7- Eğer elinizde kullanmak istediğiniz bir VHD dosyası varsa Varolan bir sanal sabit diski kullan seçeneğini seçtikten sonra Gözat butonu vasıtasıyla kullanmak istediğiniz VHD dosyasını gösterin ve Oluştur deyin.


    Burada bir ipucu vermek istiyorum; Eğer Windows XP Modu kullanmak için gerekli olan Windows 7 Enterprise, Windows 7 Professional veya Windows 7 Ultimate kullanma şartını karşılayamıyor ama yine de XP Modu kullanmak istiyorsanız, Windows 7 Enterprise, Windows 7 Professional veya Windows 7 Ultimate bir sistemde kurulu olan XP Modu bu sistemdeki C:\Kullanıcılar\(Kullanıcı adı)\AppData\Local\Microsoft\Windows Virtual PC\Virtual Machines varsayılan adresindeki .vhd dosyasını Örneğin, Windows 7 Home Premium kurulu bir bilgisayara kopyalayarak bu adımda kullanabilirsiniz. Bu şekilde tamamen legal olarak Windows 7 Home Premium'da Windows XP Modu, 27 gün deneyebilirsiniz.






    8- Ardından deyin ve 13. adıma atlayın.






    9- Sanal makineye sağ tıklayın ve Ayarlar deyin.






    10-  Eğer Windows kurulumunu ISO dosyası kullanarak yapacaksanız;


    a-) DVD sürücü seçeneğini seçtikten sonra, sağ taraftan ISO görüntüsünü aç seçeneğini işaretleyin





    b-) Ardından Tamam butonuna basın ve ISO dosyanızı gösterin.


    c-) 12. adıma geçin.



    11- Eğer DVD veya Önyüklenebilir bir USB bellekten kuracaksanız;


    a-) DVD sürücü seçeneğini seçtikten sonra sağ taraftan Fiziksel sürücüye eriş seçeneğini işaretleyin





    b-) 12. adıma geçin.



    12-  Sanal makineye sağ tıklayın ve deyin.









    13- Açılan sanal makinede Araçlar/Tümleştirme Özelliklerini Etkinleştir seçeneğine tıklayın ve Tümleştirme Özelliklerini yükleyin. (Tümleştirme Özellikleri hakkında açıklama makalenin sonunda mevcut)






    14- Değişikliklerin geçerli olması için sanal makinayı kapatın.






    Windows Virtual PC- Temel Bilgiler



    Windows Virtual PC bir sanallaştırma ortamı sağlayarak, aynı anda bir bilgisayarda birden çok işletim sistemi çalıştırmanıza olanak verir. Bu çalışma ortamında, her biri ayrı bir fiziksel bilgisayar gibi davranan sanal makineler kullanılır. Her sanal makine bir fiziksel bilgisayara öykünür ve konuk işletim sistemi adı verilen bir 32-bit işletim sistemi çalıştırabilir. (3. Parti programlar ile 64 Bit işletim sistemleride kurabilirsiniz)  Fiziksel bilgisayar ile doğrudan bilgisayarda (sanal makinede değil) çalıştırılan Windows 7 işletim sistemine bir arada ana bilgisayar adı verilir.

    Windows Virtual PC bu sanal çalışma ortamıyla etkileşim kurmak için iki yol kullanır:


    • Konuk işletim sisteminde yüklü olan uygulamaları doğrudan ana bilgisayardan kullanabilirsiniz: Bu özellik, konuk işletim sistemiyle etkileşim kurmadan daha eski uygulamaları çalıştırmak istediğinizde kullanışlıdır. Bu seçeneği kullandığınızda, sanal makine çalışma ortamı gizlidir. Uygulamalara sanal uygulama adı verilir ve ana bilgisayarın Başlat menüsünden kullanılabilirler. Bu seçenek Windows'un belirli sürümleri için desteklenir (Yukarıda anlatıldı) ve iş uygulamalarına yöneliktir.
    • Konuk işletim sistemiyle ve sanal makineyle doğrudan etkileşim kurabilirsiniz: Konuk işletim sisteminin masaüstünü sanal makine penceresi adı verilen bir pencerede veya Uzak Masaüstü istemci oturumuna benzeyen tam masaüstü modunda görüntüleyebilirsiniz. Bu özellik, konuk işletim sistemiyle etkileşim kurmak isterseniz kullanışlıdır. Örneğin, sorun giderme veya destek işlemleri için bir senaryoyu yeniden oluşturmak üzere bunu yapabilirsiniz.


    Her iki durumda da bir sanal makineniz olması gerekir. Bunun için şu seçenekler vardır:


    • Windows XP Mode'u kurabilirsiniz: Bu seçenek Windows XP Service Pack 3 (SP3) yüklenmiş olarak önceden yapılandırılmış bir sanal makine oluşturur. Kolay bir kurulumun ardından, bu çalışma ortamı kendi uygulamalarınızla özelleştirilmeye hazırdır. Windows XP Mode, Windows 7 Professional, Windows 7 Enterprise ve Windows 7 Ultimate işletim sistemlerinin 32-bit ve 64-bit sürümleriyle kullanılabilir. Daha fazla bilgi için bkz. Windows XP Mode'u yapılandırma ve kullanma.
    • Kendi sanal makinenizi kurabilirsiniz: Bunu yapmak için, bir sanal makine oluşturup konuk işletim sistemini kendiniz yüklersiniz. Bu seçenek, Windows XP SP3 çalıştırmak istemiyorsanız veya Windows XP Mode'un kullanılamadığı bir Windows 7 sürümü çalıştırıyorsanız kullanışlıdır. Bunu nasıl yapacağınızı yukarıda anlattım.

    Sanal makine kullanmanın yararlarından biri de, donanımı bir fiziksel bilgisayarda olduğundan daha hızlı ve daha kolay değiştirebilmenizdir. Örneğin bir ağ bağdaştırıcısı eklemek veya kaldırmak ya da bellek miktarını değiştirmek için, sanal makineyi kapatıp bir ayarı değiştirmeniz yeterlidir. Bilgisayarın kasasını açmanız gerekmez.



    Tümleştirme özellikleri 

    Tümleştirme özellikleri, her iki işletim sisteminin yanı sıra sanal makine ile fiziksel bilgisayar arasındaki etkileşimleri geliştiren özellikler sağlayarak sanal makine kullanmayı kolaylaştırır.
    Tümleştirme özellikleri tüm desteklenen konuk işletim sistemleri için kullanılabilir. Sanal makinelerde konuk işletim sistemi olarak kullanılması Microsoft tarafından desteklenen işletim sistemleri hakkında bilgiyi makalenin başında vermiştim.

    Tümleştirme özellikleri, Windows Virtual PC ile birlikte gelen Tümleştirme Bileşenleri paketinde sağlanmaktadır. Windows XP Mode'u kullanıyorsanız, Tümleştirme Bileşenleri paketi zaten yüklü ve kullanılmaya hazır durumdadır. Tüm diğer desteklenen konuk işletim sistemlerinde tümleştirme özelliklerini kullanabilmek için Tümleştirme Bileşenleri paketini konuk işletim sistemine yüklemelisiniz. Yukarıda adım 13.

    Tümleştirme özellikleri kullanılabilir olduktan sonra, sanal makinenin Tümleştirme Özellikleri ayarlarını değiştirerek bu özelliklerin çoğunu açabilir veya kapatabilirsiniz. Paket yüklendiğinde her zaman açık olan fare tümleştirme ve zaman eşitleme hizmetleri iki özel durumdur. Fare tümleştirme, fareyi ana bilgisayar işletim sisteminin ve konuk işletim sisteminin masaüstleri arasında sorunsuz olarak hareket ettirebilmenizi sağlar. Zaman eşitleme, konuk işletim sisteminin saatini ana bilgisayar işletim sistemiyle eşitlenmiş olarak tutar. 

    Açıp kapatabileceğiniz tümleştirme özellikleri şunlardır:

    Ses: Bu ayar, sanal makinenin ses girişinin ve çıkışının ana bilgisayardaki ses aygıtlarına yeniden yönlendirilip yönlendirilmeyeceğini denetler. Ses performansını artırmak için, bu onay kutusunu Windows XP çalıştırılan bir sanal makine için temizleyin ve Windows Vista ya da Windows 7 çalıştırılan bir sanal makine için işaretleyin.


    Pano: Verileri, ana bilgisayar işletim sistemi ile konuk işletim sistemi arasında kopyalayıp yapıştırabilirsiniz. Örneğin, konuk işletim sistemindeki tarayıcıdan bir URL'yi kopyalayıp ana bilgisayar işletim sistemindeki tarayıcıya yapıştırabilirsiniz. 


    Sabit sürücüler: Bu özellik, ana bilgisayarda seçtiğiniz sürücüleri sanal makineyle paylaşarak, ana bilgisayardaki verilere sanal makine içinden kolayca erişebilmenizi sağlar. Bu özellik ayrıca ana bilgisayar masaüstünü ve Belgeler klasörünü paylaşım için seçtiğinizde bu kaynaklara sanal uygulamalardan erişilebilmesini sağlar.

    Yazıcılar: Bu özellik, yazıcıların ana bilgisayar işletim sistemi ile konuk işletim sistemi arasında paylaşılabilmesini sağlar. Konuk işletim sistemi Windows XP olduğunda yazıcıları paylaşmak için yazıcı sürücülerini de yüklemelisiniz. 

    USB aygıtları: Yazıcılar, depolama aygıtları ve akıllı kart okuyucuları sanal makinelerle otomatik olarak paylaşılır. Diğer desteklenen USB aygıtı türleri, sanal makineye yeniden yönlendirilerek desteklenir.


    Sanal Disk 
    (VHD - Virtual Hard Disk)


    Sanal sabit diskler, sanal makine için depolama alanı sağlar. Sanal makineye işletim sisteminin yüklenebilmesi için en az bir sanal sabit disk bulunmalıdır. Sanal makine oluşturulurken bir sanal sabit disk oluşturma seçeneği sunulur. Sanal makine için daha fazla depolama alanı oluşturmak isterseniz, sanal makine kapatılıncaya kadar sanal makineye sanal sabit diskler ekleyebilirsiniz. Her bir sanal makinede en çok 3 sanal sabit disk olabilir.


    Uyarı:  Windows Virtual PC kullanarak bir sanal işletim sistemi kurduğunuzda bu diskinizde .vhd formatında olan bir dosya şeklinde saklanır. Bunu bir çeşit sanal hard disk olarak düşünebilirsiniz. İşte bu şekilde oluşturduğunuz -örneğin içinde Windows 7 kurulu olan- bir .vhd dosyasını kopyalayıp başka bilgisayarda çalıştırabilirsiniz. Bu geliştiriciler için çok yararlı bir özelliktir. Windows geliştirme süreçlerinde de çoğu zaman beta sürümlerin .vhd biçiminde olan dağıtımları internette bulunabilir. Bu özellikle beta sürümleri denemek isteyen kullanıcıların neredeyse her hafta yeni sürümü çıkan Windows kopyalarını her seferinde kurmaktan kurtarır. Ancak bu durum beraberinde olası güvenlik risklerini getirir. Örneğin, yetkisiz bir kullanıcı bu dosyaya erişim sağlayarak verilere erişebilir. .vhd dosyalarını güvenli bir konumda saklamak gibi önlemler alarak bu riskin etkilerini azaltmanız gerekir.



    Sanal sabit diskler oluşturma

    Sanal sabit disk oluşturmadan önce, .vhd dosyası için gerekli fiziksel depolama alanını anladığınızdan emin olun. Depolama alanı gereksinimleri, sanal sabit disklerin türüne göre değişir. Disk türleri ve depolama alanı gereksinimleri aşağıdaki gibidir:

    • Dinamik olarak genişletilen sanal sabit disk: Bu tür sabit diskte en az 8 MB boş alan gerektirir. Disk kullanıldıkça diskin (ve .vhd dosyasının) boyutu da artar; bu boyut, disk oluşturulurken belirtilen en fazla boyut değerine kadar artar.
    • Sabit boyutlu sanal sabit disk: Bu disk türü, diskin oluşturulduğu sırada belirtilen miktarda fiziksel depolama alanı gerektirir. .vhd dosyasının boyutu, sanal sabit disk boyutuyla aynıdır ve değişmeden kalır.

    Etiketler

    Ağ ve İnternet (26) Arama (10) Aygıt Yöneticisi (8) Başlat Menüsü (13) Bildirim Alanı (7) Bilgilendirme (70) Bilgisayar kullanım geçmişini temizleme (12) Bulut Veri Yönetimi (4) Donanım (17) Dosya ve Klasörler (46) Dual Boot (13) Duyuru (2) Ebeveyn Denetimleri (1) Eşek şakaları (1) Ev Grubu (1) Gereksiz ipuçları (17) Geri dönüşüm Kutusu (5) Giriş seviyesi kullanıcı için (20) Görev Çubuğu (27) Görev Yöneticisi (1) Görev Zamanlama (7) Görünüm ve Kişiselleştirme (155) Güç seçenekleri (11) Güvenlik (41) Internet Explorer (20) İleri seviye kullanıcı için (23) İpucu (66) İzinler (22) Kısayol okunu kaldırma (1) Kısayol yazısını kaldırma (1) Kısayollar (61) Kitaplıklar (12) Kullanıcı Hesapları/Profilleri (19) Kullanışlılığı arttırma (84) Kurtarma Araçları (6) Lisans Yönetimi (6) Masaüstü arka planı (6) Multimedya/Eğlence (16) Nonpasaran (1) Ofis Programları (1) Ongörünümler (11) Onyükleme (15) Onyükleme esnasında sorun çözme (20) Onyükleme süreci (10) Optimizasyon (59) Oturum Açma/Kapama/Kilit Ekranı (15) Parolalar ve Parola sorunları (6) Performans (22) Programlar ve özellikleri (14) Sabit Disk (18) Sabit disk yönetimi ve bölümleme (35) Sağ Tuş "Gönder" Menüsü (5) Sağ tuş menüsü (38) Sağ Tuş Yeni Menüsü (2) Sanal Bellek (PageFile) (3) Sanal Makina/XP Mod (2) Sistem araçları (65) Sistem İzleme/Gözetleme (12) Sistem Onarımı (19) Sorun önleme (11) Sorunlar ve sorun çözümleri (96) Sürücü (Driver) (13) Uyku (1) Uyku devre Dışı (1) Uyku/Karma Uyku (6) Varsayılana dönme/Sıfırlama (21) Veri kurtarma (6) Veri yedekleme (11) Vitrin (5) Windows 7 (1) Windows 7 kurulumları hakkında herşey (40) Windows 7 TEMEL KONU (65) Windows Başlangıcı/Kapanışı (13) Windows Gezgini (39) Windows Gezgini Gezinti Bölmesi (21) Windows Live Essentials (8) Windows Media Center (6) Windows Media Player (6) Windows özellikleri/Bileşenleri (48) Windows Update (7) Yapışkan Notlar (2) Yedekleme ve Geri Yükleme (15)

    Son yorumlar

    Twitter

    Facebook

    İzleyiciler

    Rastgele

    item